Zakjes, zakjes en nog eens zakjes…

Ik heb de afgelopen weken heel wat turnzakjes en linnenzakken in elkaar geknutseld. Met volgend resultaat:

Een turnzakje voor een vriendinnetje van de dochter.

Een linnenzak voor de zoon en de dochter om in stijl op kamp te gaan.

Een turnzakjes voor de kinderen van vrienden.

En als laatste wil ik nog een turnzakje tonen dat ik vroeger heb gemaakt maar dat ik pimpte met wat flockfolie.

Deze turnzakjes zijn vrij simpel te maken. Wil je een opbergzakje vooraan op het turnzakje bevestigen, dan doe je dit voor je het turnzakje aan elkaar stikt.  Je kiest een stof van 30cm op 35cm. 35cm is de breedte van het turnzakje.  De hoogte kan je aanpassen zoveel je wil. Je snijdt het stofje op één derde van de hoogte in twee. Aan beide kanten van de rits van 30cm naai je een stofje om het mooier af te werken zoals hier goed wordt beschreven. Je bevestigt de rits tussen de twee lapjes die je net in twee sneed. Je plooit aan de bovenkant en de onderkant van de stof een naad  van 1 cm naar binnen en je bevestigt het lapje stof met deze bovenkant en de onderkant op de stof die moet dienen voor de voorkant van het turnzakje. De zijkanten worden mee toegenaaid met het turnzakje. Eens dat gebeurd is, maak je het turnzakje net zoals je het hier kan vinden op mijn blog.
De linnenzakken maakte ik met een ronde onderkant.  Je snijdt een cirkel van ongeveer 32 cm. Voor de breedte van je stof bereken je de omtrek van je cirkel en je doet er voor de zekerheid nog een vijftal centimeter bij.  De hoogte van de zak kan je zelf bepalen. Ik maakte eentje met een hoogte van 75 cm en dat was te groot, 50 cm is ideaal. Je naait een brede zoom bovenaan de stof om de koord door te steken, en dan naai je de stof met zijn onderkant aan de cirkel. Als je rond bent kan je de zak tot boven toe stikken. Vergeet geen litske mee te naaien onderaan de naad om later een revet in te bevestigen om daar de koord door te steken.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is want iets logisch op papier zetten is toch niet zo makkelijk!

Geef een reactie

