Een dekentje voor Oscar

Bij mijn overburen werd een jongetje geboren: Oscar.  En laat de mama van Oscar nu de “penningmeester” van ons NaaiKafee zijn én een dame die hééél goed kan naaien. Ze heeft ook een blog en die is zeker de moeite om eens de bekijken.
Ik moest dus alles uit de kast halen om iets origineels te maken en vooral iets wat ze zelf nog niet had gemaakt. Vooral dat laatste was niet makkelijk. Maar kijk, het werd een dekentje/donsovertrekje.
Ik maakte een soort enveloppe, zoals je een kussenovertrek kan maken. Voor de ene kant koos ik een mooi stofje en aan de andere kant gebruikte ik een fleece-dekentje. Ik werkte het af met een strijkapplicatie die ik kocht bij Koekepeertje.

En nu even concreet:

Wat heb je nodig om dit te maken?

  • een fleece-stofje van 115cm op 128cm  (dit is voor een babybedje tot ongeveer 4 jaar, dus géén éénpersoonsbed)
  • een bijpassend stofje van 115cm op 163cm
  • 115cm biaisband
  • een strijkapplicatie of flockfolie om een versiering te maken op de overslag
Je stikt de biaisband aan de bovenrand van de breedte van de stof  (115cm).
Je legt het stofje met de mooie kant naar boven en plooit de bovenkant waar de biais aan werd gestikt 35 cm naar jou toe over zodat de stof even groot is als de fleece-stof.
Je legt de fleece erop en steekt naaldjes aan drie zijden (niet aan de bovenrand) en stik de drie randen vast.

Je draait alles binnenstebuiten en als je nu juist zit is het net of je een dekentje met lakentje hebt. Je versiert de overslag met een applicatie of flockfolie-tekening. Langs de overslag kan je een donsdekentje in de overtrek steken. Handig toch!

Geef een reactie

