This street is …

… gezellig

imageOp het pleintje voor de Minardschouwburg  is het bij mooi weer altijd gezellig druk. Neem zeker de tijd iets te gaan drinken op het terras van Marimain of Romain (het vroegere Gebed zonder Eind). Een ideale plaats om af te spreken met vrienden of naar de mensen te kijken die hier voorbij flaneren.

Marimain – Walpoortstraat 17 – 9000 Gent
Caf├ę Romain – Walpoortstraat 13 – 9000 Gent

… hip

image

Musicmania is al sinds 1969 d├ę muziekwinkel van Gent. Nu vinyl terug helemaal in is, kan je daar terecht voor een uitgebreide collectie. Zelfs heel wat nieuwe albums vind je er ook op vinyl. Het is er vaak gezellig druk.

Musicmaniarecords – St Pietersnieuwstraat 19 – 9000 Gent –┬á www.musicmaniarecords.be

… mooi

image

In mijn studententijd zat in dit pand een tweedehands kledingwinkel, nu is dit een conceptstore geworden. PIET Moodshop startte als pop-up store maar groeide uit tot een vaste waarde in Gent. De gevel doet denken aan een Zuidfrans brocantewinkeltje. Binnen kom je in een wereld waarin het begrip ‘mooi’┬á een extra dimensie krijgt.┬á Je vindt er een mix van meubels, gadgets en designklassiekers in een stijl die ik zou omschrijven als gezellig design. De bijzettafeljes van Hay, de gekreukte bekers van Rob Brandt, een strakke theekan met bekers op een houten bord,… ik wil ze allemaal meenemen naar huis.

PIET Moodshop – St Pietersnieuwstraat 94 – 9000 Gent – http://www.pietmoodshop.be/

… lekker

image

Voor een lekker ontbijt of een lichte lunch moet je bij Le Pain Perdu zijn. Binnen zit iedereen samen rond een lange tafel. Het pand is mooi en gezellig ingericht, het eten is er eerlijk en gezond. Een absolute aanrader.

Le Pain Perdu – Walpoortstraat 9 – 9000 Gent – www.painperdugent.be

… een beetje thuis komen

image
De Vooruit is voor mij vooral nostalgie. Ik heb er menig uur gesleten en ik ken het gebouw dan ook op mijn duim. Ik ging er vroeger graag fuiven in de balzaal, ik zag er al fantastische theaterstukken in de mooie┬á theaterzaal en ik was ook geregeld te vinden in de concertzaal voor optredens of fuiven. Maar mijn favoriete plaats is toch het caf├ę. Je kan er iets eten of gewoon iets drinken. Ik kan dan ongelofelijk genieten van het mooie kader en ik ben iedere keer weer onder de indruk van het gebouw en zijn geschiedenis. En sinds kort heeft het caf├ę ook een groot terras waar het heerlijk zitten is. De Vooruit is ook de trotse eigenaar van de charmantste toiletten van ’t stad. Dus zeker eens proberen.

De Vooruit – St Pietersnieuwstraat 23 – 9000 Gent – www.vooruit.be

Je merkt, er valt heel wat te beleven in de St Pietersnieuwstraat┬á en de Walpoortstraat. Het is een buurt die helemaal aan het heropleven is. Je vindt er naast deze winkels ook heel wat kledingwinkels (Scotch & Soda, Fitzz, Rewind, Strelli homme,…), kappers en interieurwinkels.

2 gedachtes over “This street is …

  1. Deze straten maken deel uit van de biotoop van mijn kindertijd. Ik ben geboren in de Nederkouter, ging veel op bezoek bij een ‘tante’ in de Bagattenstraat, en van daaruit boodschappen doen in de omgeving van de Vooruit. Mooi dat je deze buurt in zijn actuele vorm eens in de kijker zet, Liesbet!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

