Mijn favoriete boeken: een top 5!

Boeken spelen, net als muziek, een belangrijke rol in mijn leven. Er ligt altijd een goed boek naast mijn bed. Ik hou er ook van om naar een boekvoorstelling of een literair festival te gaan. En op zondag, na het ontbijt, nestel ik mij graag in de zetel om naar het vpro-programma ‘Boeken’ te kijken. Wim Brands interviewt er twee schrijvers over hun recentste boek. Soms trekt hij er op uit om internationale schrijvers te interviewen. Ik merk dat de interessantste gasten ook vaak de mooiste boeken schrijven. Zo ontdekte ik Lionel Shriver (Big Brother), ben ik benieuwd naar Empathie, een boek van Roman Krznaric en ga ik eindelijk nog eens iets lezen van Adriaan Van Dis.


Ik vraag mij trouwens iedere keer af waarom er op de Vlaamse televisie geen plaats is voor zo’n boekenprogramma. Want het concept is simpel: een tafel, twee stoelen, een presentator en twee schrijvers die komen vertellen over hun nieuwste boek. En meer moet dat ook niet zijn. Geen franjes, filmpjes of rubriekjes om niet-lezers te overtuigen om toch te gaan lezen. Dat heeft dit programma allemaal niet nodig. Het is gewoon een programma voor mensen die graag lezen en die op zoek zijn naar inspiratie.

In de boekenbijlage van De Morgen of op de website van Cobra vind ik ook vaak goede tips. Momenteel loopt er op Cobra een actie om een Boeken Top 50 te kiezen. En dat bracht mij op het idee om mijn vijf favoriete boeken nog eens op een rij te zetten. Ik ga jullie niet om de oren slaan met korte samenvattingen of redenen om deze boeken te lezen. Het zijn gewoon boeken die mij bijgebleven zijn, die er voor zorgden dat ik alles rondom mij vergat of die mij nieuwe inzichten gaven. En dat is toch waar het bij lezen om draait.

Kader Abdolah – Het huis van de Moskee

Het huis van de moskee Kader Abdolah

Peter Buwalda – Bonita Avenue

Bonita Avenue Peter Buwalda

Arnon Grunberg – Tirza

de0e9-tirza

Stieg Larsson – De Millenium trilogie

Larsson

Donna Tartt – Het Puttertje

Het puttertje Donna Tartt

Veel leesplezier!

Geef een reactie

