Vijf tips en shortcuts #boostyourpositivity

Ik heb mij begin februari ingeschreven op de #boostyourpositivity – site. Elke week worden er opdrachten gegeven, beurtelings door Lillth van Tales from the Crib en Oon. Ik heb er al twee gemist maar de derde ”Tips en shortcuts om het huishouden wat vlotter te laten verlopen”, daar kan ik wel wat mee. Ik mijn dromen ben ik Desperate Housewife Bree Van De Kamp, de perfecte huisvrouw die met een glimlach het huishouden runt, alsof het allemaal niets voorstelt. Zo’n vrouw die het huis altijd netjes op orde heeft en haar gezin elke avond een maaltijd voorschotelt aan een perfect gedekte tafel en er na een dag hard werken nog altijd onberispelijk uitziet. In real life valt dat wat tegen. Maar hey, een mens mag al eens dromen. En die drang om alles georganiseerd te krijgen leverden mij toch enkele tips en shortcuts op. En ik deel ze graag met jullie.

image1. Neem een wasplaats naast de badkamer.
Bij onze verbouwing kozen we voor een wasplaats naast onze badkamer. Ik zou het niet meer kunnen missen. ’s Morgens, als iedereen heeft gedoucht, verzamel ik die stapel handdoeken en die kunnen meteen de wasmachine in. De vuile was wordt gesorteerd in een viertal manden die er staan. Drogen doe ik met wandrekken van Ikea en een droogkast. Enkel de was die gestreken moet worden gaat mee naar beneden. De rest wordt in de wasplaats gevouwen en kan terug de kast in. Dat spaart mij toch heel wat gezeul met wasmanden op en af de trappen. En heb ik een berg vuile was of strijk waar ik maar niet aan toe kom, niemand die het ziet, want alles zit weggestopt in mijn wasplaats achter de badkamer.
2. Efficiënt boodschappen doen.
Ik probeer boodschappen te groeperen zodat ik maar één keer per week uitgebreid boodschappen moet doen. En die boodschappen doe ik tijdens het half uurtje dat mijn zoon drumles heeft. Omdat ik maar een half uurtje heb, ben ik verplicht alles zo efficiënt mogelijk te doen, mét een lijstje. En dan heb ik aan de kassa zo mijn manier om alles in te pakken. Alles voor de voorraadkast gaat in één zak, in een andere zak zit alles wat in de frigo moet, in nog een andere zak gaan de spullen voor de badkamer,… Bij thuiskomst zit niet alles door elkaar en dat spaart tijd.
Als het echt druk is, bestel ik mijn boodschappen bij Collect&Go. Ik doe dat nogal eens als we een feestje hebben met veel volk, tijdens de eindejaarsdrukte of andere drukke momenten.
3. Poetshulp.
Een poetshulp is meer dan zijn centen waard. ’s Avonds thuis komen van je werk in een volledig gepoetst huis; elke keer weer ben ik blij dat ik dat zelf niet moet doen. Het is voor ons ook telkens een goede motivatie om eens grondig op te ruimen.
4. Carpool
Waar kan probeer ik de activiteiten van de kinderen af te stemmen op die van hun vrienden zodat we kunnen afspreken met de ouders om te carpoolen.
5. Geef potluck-feestjes.
Waar ik een grote voorstander van ben zijn ‘potluck’-feestjes. Zo hebben we ooit een fuif georganiseerd bij ons thuis voor zestig man. Koken voor zoveel personen is nauwelijks haalbaar en een traiteur was te duur. Dus vroegen we iedereen om één slaatje/quiche/pastaschotel mee te brengen in plaats van een cadeautje. Zo moesten wij enkel drank voorzien en hadden wij een uitgebreid buffet op ons feest.

Op mijn zoektocht naar een vintage foto kwam ik op deze pagina terecht. Daar vond ik nog deze laatste tip. Dit zou ‘The housewife’s balanced workday’ moeten voorstellen. Volg dit schema en je huishouden loopt op rolletjes. Ja, het leven van een vrouw was simpel in de fifties.

image

Een gedachte over “Vijf tips en shortcuts #boostyourpositivity

  1. Liese zegt:

    Potluck! Die benaming leerde ik van mijn nichtje dat in de VS woont. Daar is het een concept dat ze blijkbaar heel veel gebruiken. Toen wij het deden hadden we wel massa’s overschotten 😀

    Like

Geef een reactie

