Dagen zonder vlees – groentenlasagne

imageDit recept is een lichtjes aangepaste versie van de groentenlasagne uit het ‘Le Pain Quotidien Kookboek’ van Alain Coumont en Jean-Pierre Gabriel.

Ingrediënten
500gr knolselder, geraspt
3 teentje knoflook
1 el tijmblaadjes
2 laurierblaadjes
zeezout en versgemalen witte peper
5 witten van prei, in ringetjes gesneden
500gr champignons, in schijfjes gesneden
400gr ricotta
6 el Griekse yoghurt
150gr versgeraspte Parmezaanse kaas
lasagnevellen (week de blaadjes tien minuten tussen twee natte handdoeken)

Verhit een beetje olijfolie in een pan en stoof de knolselder samen met 1 geperst teentje knoflook, 1/3 van de tijm en 1 laurierblaadje gaar. Kruid bij met zeezout.
Verhit een beetje olijfolie in een pan en stoof de prei samen met 1 geperst teentje knoflook en 1/3 van de tijm gaar.  Kruid bij met zeezout en versgemalen witte peper.
Verhit een beetje olijfolie in een pan en bak de champignons goudbruin samen met 1 geperst teentje knoflook, 1/3 van de tijm en 1 laurierblaadje. Kruid bij met zeezout en versgemalen witte peper.
Meng de ricotta met de Griekse yoghurt en de Parmezaanse kaas. Kruid bij met versgemalen witte peper.
Verwarm de oven op 180 graden en vul de ovenschaal. Smeer 1/3 van de ricotta over de bodem en schep er de knolselder over. Leg daarop een laag lasagnevellen. Probeer te vermijden dat de vellen elkaar teveel overlappen. Schep de champignons er op en daarna de prei. Leg terug een laagje lasagnevellen en verdeel daar de rest van de ricotta op.
Zet de lasagne een veertig tal minuten in de oven. Dek af met een vel bakpapier. Haal dat er na een half uurtje af.
Prik om te voelen of de lasagnevellen gaar zijn, zo niet zet je de lasagne nog wat langer in de oven.

Smakelijk!

En hoe zit het ondertussen met de Dagen zonder vlees? Eigenlijk wel goed. We zijn nu 22 dagen verder en ik heb maar drie dagen vlees gegeten. Twee keer omdat we bij vrienden gingen eten en ik hen niet wou verplichten om vegetarisch te koken voor ons. Eén keer hebben we een lasagne gegeten die nog in de diepvries zat. Maar 19 dagen at ik geen vlees! En ik mis het vlees niet.  Wat ik wel mis is de eenvoud van een traditionele maaltijd. Ik raak moeilijk georganiseerd en ben nog niet zo ver dat ik zomaar een lekkere, eenvoudige vegetarische maaltijd uit mijn mouw kan schudden met hetgeen ik in huis heb. Ik moet nog steeds op zoek naar recepten, moet meer naar de supermarkt en ook het koken duurt wat langer. Ik hoop dat dit na verloop van tijd ook routine wordt want de vegetarische maaltijden die ik nu al klaar maakte zijn zo lekker, gevarieerd en gezond. Ik zou zo voltijds vegetariër worden. Maar ik vrees toch dat dit op algemeen protest zou stuiten bij de andere gezinsleden. Maar we doen dapper verder en na deze Dagen zonder vlees zal er zeker vaker vegetarisch worden gegeten in ons gezin.

image

2 gedachtes over “Dagen zonder vlees – groentenlasagne

Geef een reactie

